Tuesday, March 1, 2011

Sneløsning

I dag er det 1. mars. Den verste kulda som hadde kilt seg fast i Oslo, slapp taket for noen dager siden. Nå er jeg optimist. Våren kommer snart!

SNELØSNING

Hermed hyller jeg uten forbehold
VÅREN
som det eneste effektive middel mot sne!
(En form for nedbør
jeg fordømmer på det strengeste.)
’Sneens hvite idioti,’
sier dikteren.
I månedsvis har den falt – falt! – FALT!
Den har stablet seg opp i driver, i kubber,
tykke som uleselige romaner,
En snemengde, tøylesløst enorm
som julelitteraturen!

Utenfor mitt vindu skråner en sneskavl
i bratt stigende kurve som en
selvmordsstatistikk,
og efter å ha betraktet den uavbrutt i 15 minutter
forstår jeg i et glimt
vikingtogene, berserkgangen og det økende forbruk av alkohol,
kort sagt, Det Norske Folks Liv og Historie.

Å, du svulmende, elefantsyke landskap!
Hittil lå du som en likblek storeter,
besvimt under sin egen fedme,
men idag har våren beordret deg
en radikal avmagringskur . ..
Hør dine overflødige kilo
risle bort med bekkene!

Ute på jordet segner snemannen,
et sinnbilde på den beseirede vinter.
Igår et monument av triumferende kulde,
hardklappet og stram som en offiser i korsett,
- idag redusert til en sølepytt
og to koksbiter!

Og jeg bringer det illevarslende kommunike
til denne nasjon av snemenn:
Dette, mine herrer, er våren 1951!
Den store general har besatt
det strategiske punkt: smeltepunktet.
Nu går vi alle
vår helsebringende oppløsning i møte.

- Andrè Bjerke, fra " Den hemmelige sommer", 1951

No comments:

Post a Comment